Een weekje weg... - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Stijn Melchers - WaarBenJij.nu Een weekje weg... - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Stijn Melchers - WaarBenJij.nu

Een weekje weg...

Door: Stijn Melchers

Blijf op de hoogte en volg Stijn

12 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hooi iedereen,
Het heft even geduurd maar nu komt er toch echt een blogverslag aan. We zijn nu een week in Genadendal.
Vrijdag/zaterdag
We beginnen bij de vlucht. De eerste vlucht was erg gezellig, we zaten allemaal dicht bij elkaar en had een sort van tablets voor ons waarop we ons konden vermaken. De 2de vlucht (de langere) was wat minder leuk, slapen was erg lasting, het was erg heet en iedereen zat verspreid in het vliegtuig. Aangekomen in Zuid Afrika was de warmte gelijk te voelen. We kwamen het vliegveld op en zagen gelijk alle buddys staan. Helaas was mijn buddy er nog niet bij. Mijn buddy woont in een hostel. 2 keer per maand ziet hij zijn ouders en dat was dus dit weekend. We arriveerden twee en een half uur later in Genadendal, een klein dorpje tussen de Bergen.
Zondag
Vandaag was de dag van het eerste uitstapje, Cape Agulas stond op het progrmma. Dit is het laagste punt van het continent Afrika, waar 2 oceanen bij elkaar komen. We hebben het uitzicht bekeken vanuit een vuurtoren. We zijn toen doorgereden naar het strand waar we konden zwemmen in een baai. De golven waren erg wild, dit was erg leuk. In Genadendal hebben we wat rondgelopen en verkend. We hebben wat winkeltjes bezocht en eten gekocht. Savonds lekker met de hele groep lopen kaarten.
Maandag:
We moesten vandaag vroeg op want we hadden lesjes op het Emil Weder College. Je ging met je buddy mee met zijn schoolprogramma om mee te maken hoe het bij hun er aan toe gaat. Mijn buddy was er weer niet, aangezien Rick ziek thuis was gebleven ging ik met zijn buddy mee. Hetgeen dat mij opviel was dat het een chaos is, veel drukte, strenge docenten en weinig controle. De leerlingen en docenten liepen soms gewoon de les uit. Smiddags Genadendal museum bezocht tegenover ons huisje. Hierna zijn we met een klein groepje wezen zwemmen bij een klein meertje achter het huisje. Savonds kwmen de buddys bij ons eten. Deze keer was Abraham Kock (mijn buddy) er wel. Een leuke, spontane en sportieve jongen. En bovendien werd er savonds weer gezellig gekaart.
Dinsdag:
Vandaag moesten we enorm vroeg opstaan. Dit was erg zwaar aangezien we savonds laat doorgaan met kaarten. Iedereen begint ook al moe te worden. We begonnen emt het programma van Ajax Capetown. We liepen mee met Meneer Rio die op verschillende scholen lesgaf over gezondheid en daarna voetballes geeft. Dit was erg indrukwekkend omdat we ook op gebieden waren waar veel gangsters waren in de nacht en waar schoten worden gelost. Na een pause van lunchen in Stellenbos gingen we naar de beroemde Khayelitsha sloppenwijk, de grootste van Kaapstad. Dit vond ik erg bijzonder. Er wonen hier 1.5miljoen mensen op ongeveer 1km breedte. De mensen hebben vrij weinig tot niks. Z eleven in eigen gebouwde hutjes. Aan de andere kant waren ze wel vrolijk toen we naar ze zwaaiden vanuit de auto. Midden in de sloppenwijk kwamen we aan bij een luxe kunstgrasveld. Dit was gesponsord. We kregen eerst door wat oudere kinderen uitgelegd wat de stichting inhoud, hierna hebben we een fair play tournament gespeeld in 38 graden, erg heet dus. Hierna redden we naar Somersetmall en kregen we geld van Frans Rasing om uiteten te gaan voor ons zelf.
Woensdag:
Woensdag hadden we voor de 2de keer lesjes en deze keer kon ik met mijn eigen buddy mee. Ik zat samen met Hidde in de klas en we hadden het heel erg gezellig want we stonden in het middelpunt van de aandacht. Na de hele ochtend en begin middag van lesjes hadden we een sportactiviteit georganiseerd door Freek. Smiddags ging iedereen emt de buddy mee naar huis. Ik ging met Abraham mee naar de Hostel, waar veel kinderen wonen zonder ouders. Dit was erg indrukwekkend. De kinderen zeiden dat het al seen gevangenis voelt die wel gezellig is doordat er allemaal vrienden wonen. Dit komt omdat ze nergens heen mogen. We wouden zwemmen smiddags maar we mochten niet weg. Veel meegemaakt hier tijdens het eten, er wordt veel gebid. Ik heb veel respect voor de 3 mensen die de hostel runnen om alles vol te houden en de hele tijd voor 30 man te koken.
Donderdag:
Donderdag hebben we de beroemde tafelberg bezocht. Echt een geweldige berg. We gingen met een kabelbaan naar boven, helaas was het wel bewolkt maar dit gaf ook een leuk effect. Ik heb veel foto’s gemaakt. Op de berg zat een kloof met een harde echo. Smiddags gingen we naar het district 6 museum. Wat een verhaal over de apartheid dat de blanken de gekleurde mensen uit dit gebied hebben gejaagd, erg bijzonder. Helaas konden we niet in Kaapstad rondlopen want er waren stakingen en protesten tegen de president want het was prinsjesdag voor de Zuid-Afrikanen. Dus zijn we naar Waterfront gegaan. Een luxe mall met leuke restaurantjes. We kregen weer geld van Rasing en hebben weer uitgegeten. Wat goedkoop is het hier. We haddden met 5 man een hoofdgerecht en 2x drinken voor 35 euro in totaal. Savonds hadden we een schoolfeest op het Emil Weder College. Dit was erg anders dan in Nederland maar ook zeker een leuke ervaring en veel plezier gehad.
Vrijdag:
Vandaag hadden we het social services programma. Dit houdt in dat je voor iemand of iets het leven beter maakt. Mijn groepje en ik gingen naar een soort crèche.Die kindjes zijn heel erg schattig en lief.
We hebben als eens groep besloten om de zandbak te gaan metselen en de speeltuin te gaan opknappen. Smiddags zijn we naar de basischool gegaan waa we donderdag ons lesjes gaan geven. We hebben de klas bekeken en gepraat met de docent.

Ik heb het hier erg naar me zin en het is een fantstische ervaring, ik geniet volop. Ik maak veel fotos zodat ik die kan laten zien als ik trug ben. Nu de 2de week beleven...

  • 12 Februari 2016 - 21:57

    Brigitte:

    Hey Stijn, ik had net een heel bericht voor je getypt...maar mijn Wi-Fi verbinding viel weg.....we zitten nog in Oostenrijk...Ik probeer t gewoon nog een keer...

    Wat heb je al veel meegemaakt zeg, indrukwekkend! Leuk om te lezen dat j zo geniet! Als ik t zo lees dat zou jij j daar nog wel een paar weken redden, of niet? Vind j het ook niet lastig om zoveel ellende te zien en dat je relatief weinig kunt doen? Je zult j ook wel goed beseffen dat wij t in NL erg goed hebben...Mis je t thuisfront niet? Of misschien Kimo? Je moeder telt de dagen al weer af hoor! Maak er nog een mooie tijd van Stijn! Geniet! Groetjes van ons allemaal, Winfred Brigitte Duco en Niek en een poot v Hunter, bye!

  • 12 Februari 2016 - 21:58

    Brigitte:

    Hey Stijn, ik had net een heel bericht voor je getypt...maar mijn Wi-Fi verbinding viel weg.....we zitten nog in Oostenrijk...Ik probeer t gewoon nog een keer...

    Wat heb je al veel meegemaakt zeg, indrukwekkend! Leuk om te lezen dat j zo geniet! Als ik t zo lees dat zou jij j daar nog wel een paar weken redden, of niet? Vind j het ook niet lastig om zoveel ellende te zien en dat je relatief weinig kunt doen? Je zult j ook wel goed beseffen dat wij t in NL erg goed hebben...Mis je t thuisfront niet? Of misschien Kimo? Je moeder telt de dagen al weer af hoor! Maak er nog een mooie tijd van Stijn! Geniet! Groetjes van ons allemaal, Winfred Brigitte Duco en Niek en een poot v Hunter, bye!

  • 13 Februari 2016 - 10:42

    Annie Janssen:

    Hallo Stijn,wat een ervaring doe je nu op.Ik hoop dat je er veel aan heb ook als je weer thuis ben ! Dan waardeer je het des te meer dat het hier zo goed gaat war rijkdom e.d gaat !
    Je kunt nu ook wat betekenen voor die kinderen daar !
    Groetjes Annie

  • 13 Februari 2016 - 20:47

    Alberte:

    Ha Stijn: je ziet het; ik zeg nu al Stijn! (en geen Stijntje meer), wat een belevenissen, knap om het zo mooi in een verslag te schrijven want ik denk dat veel ervaringen moeilijk zijn te verwoorden. Ik ben benieuwd naar de foto's, maak je ook wat foto's met Jan erop want hij kan zelf niets meer op de foto zetten. Heel veel plezier en succes met alles!! gr. Alberte

  • 16 Februari 2016 - 22:18

    Dyan:

    Lieve Stijn,

    Jammer dat het niet is gelukt om je verhaal over de tweede week op de weblog te hebben plaatsen. Hopelijk gaat het je komende dagen nog lukken om je weblog bij te werken zodat we jou belevenissen van de 2e week nog kunnen nalezen.
    Het is altijd lastig om alles wat je meemaakt in een korte tijd onder woorden te brengen. Je doet dit heel goed! Ik heb je eerste verhaal al zeer indrukwekkend gevonden en merk wel dat je erg aan het genieten bent van alles wat je daar meemaakt.
    Nog 3 dagen genieten. We kijken nu al uit naar je terugkomst, verhalen en last but not least je foto's!!

    liefs mama en papa xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2016

De laatste lootjes

18 Februari 2016

Nogmaals proberen ...

12 Februari 2016

Een weekje weg...

05 Februari 2016

Het is zover ..

30 Januari 2016

Aftellen kan beginnen...
Stijn

Hallo, Ik ben Stijn Melchers en ik ga met leerlingen van mijn school naar Zuid-Afrika.

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 2493

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: